Klasyka broni się sama – co warto wiedzieć o SEATACH zabytkowych?

Fani motoryzacji to nie tylko osoby podążający za najnowszymi osiągnięciami techniki w czterech kółkach. Fanem motoryzacji jest również a dla niektórych z nas, zwłaszcza ten, który potrafi docenić piękno starych aut. Oczywiście nie chodzi to o stare w znaczeniu zniszczone auta, a o te pochodzące niemalże z innej epoki – samochody zabytkowe.

Jakie warunki musi spełniać auto zabytkowe?

Według obowiązującego prawa autem zabytkowym, takim jak np. SEAT 800, może być auto, które:

  • ma minimum 25 lat,
  • od co najmniej 15 lat nie jest produkowane,
  • składa się w minimum 75% z oryginalnych części.

Istnieje możliwość otrzymania miana posiadacza zabytkowego auta wcześniej niż po upływie wspomnianych okresów czasowych. Dotyczy to sytuacji, w której dany model samochodu:

  • ma unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
  • którego rozwiązania techniczne stały się niewątpliwym punktem przełomowym w rozwoju motoryzacji,
  • był używany przez ważne osobowości, słynne osoby,
  • był związany z ważnym faktem historycznym,
  • został odrestaurowany zgodnie z technologią z lat jego produkcji.

O tym, czy dany stary model SEATA bądź innej marki spełnia cechy auta zabytkowego, decyduje konserwator zabytków na wniosek uprawnionego rzeczoznawcy.

Co szczególnego jest w autach zabytkowych marki SEAT?

Dla tych, którzy zastanawiają się, na czym polega urok zabytkowych aut? Dlaczego tylu entuzjastów motoryzacji zachwyca się co roku takimi modelami samochodów jak SEAT 800, SEAT 850 czy też SEAT 1200 Bocanegra?

Odpowiedź jest prosta, wręcz banalna. Te auta mają klasę, duszę, można by rzec, że „żyją własnym życiem”, mimo że dawno zaprzestano ich produkcji. Wyparły je nowoczesne rozwiązania, lepsze osiągi, co tu dużo mówić komfort jazdy. Jednak mimo tylu niedogodności w zabytkowych SEATACH, każdy z nich cenimy za coś innego. W przypadku SEATA 850 będą to nietypowe rozwiązania konstrukcyjne, a mianowicie odwrócona jednostka napędowa tyłem na przód, co wiązało się z koniecznością zmiany kierunku obrotu wału korbowego.

Korzyści daje zaklasyfikowanie SEATA do miana samochodów zabytkowych?

Podstawową sprawą jest tu możliwość uczestnictwa w różnego rodzaju imprezach dedykowanych autom zabytkowym oraz podniesienie własnego prestiżu. A na poważnie:

  • Auta zabytkowe obowiązuje dożywotni przegląd. Jego koszt jest około 2 razy większy niż „normalnego SEATA”, ale wykonany raz obowiązuje zawsze. Chyba że auto jest używane do przewozu osób, w tym przypadku obowiązują go standardowe coroczne przeglądy,
  • Możliwość terminowego wykupienia OC, czyli zakup ubezpieczenia pojazdu, wtedy, kiedy będzie ono uczestnikiem ruchu drogowego. W przypadku niektórych towarzystw ubezpieczeniowych można liczyć na dodatkowe zniżki, dla aut z „żółtymi papierami”,
  • Możliwość zarejestrowania auta w stanie fabrycznym, np. bez konieczności przerabiania świateł w przypadku aut z USA, przekładania kierownicy w autach z Wielkiej Brytanii.