Moc, oszczędność i ekologia w silnikach wysokoprężnych

Spalinowy silnik tłokowy o wewnętrznym spalaniu oleju napędowego wynaleziony i opatentowany został w 1893 roku. Skonstruował go niemiecki inżynier Rudolf Diesel – stąd popularna nazwa silników wysokoprężnych.

Silnik diesla – co to takiego?

Najprostszym ujęciem tematu będzie stwierdzenie, że jest to wysokoprężny silnik o samoczynnym zapłonie paliwa wtryskiwanego do wnętrza wypełnionej sprężonym powietrzem komory. Wytwarzana w ten sposób energia cieplna zamieniana jest w energię mechaniczną, wykorzystywaną do pracy zaopatrzonych w ten rodzaj silnika maszyn.

Diesel i turbodiesel w silnikach samochodowych.

Konstrukcja silnika diesla szybko znalazła swoich zwolenników w przemyśle motoryzacyjnym. Silniki wysokoprężne charakteryzują się dużą sprawnością pracy przy małym zużyciu paliwa. Samoczynne zapalanie wtryskiwanego oleju napędowego zapobiega konieczności montowania dodatkowej, elektrycznej instalacji zapłonowej. Silniki diesla to potężna i skomplikowana konstrukcja, ponieważ wytwarzane w nich wysokie temperatury muszą być bezpiecznie kontrolowane.

Początkowo wykorzystywane były do zasilania maszyn i dużych jednostek transportowych. Prace inżynierów skupiły się nad zmniejszaniem rozmiarów wydajnej technologii wysokoprężnej przy zachowaniu pożądanych właściwości – dużej mocy, oszczędnego spalania i niskiej emisji zanieczyszczeń. Dzięki temu przystosowano diesla do pracy w samochodach osobowych. Okazało się bowiem, że silnik o takiej metodzie spalania jest wydajniejszy od silnika benzynowego. Przez lata eksploatacji w autach osobowych silniki diesla ulegały ciągłym modyfikacjom konstruktorskim. Współczesne silniki wysokoprężne ciągle zmniejszają swoje rozmiary, dzięki zastosowaniu w nich nowych technologii zasilania w paliwo. Obecne silniki diesla oparte są na nowoczesnych pompowtryskiwaczach, turbinie doładowującej i systemie Common Rail. Koncerny samochodowe powszechnie stosują turbodiesela w produkowanych przez siebie autach.

TDI (Turbo Diesel Injection) w samochodach marki SEAT.

TDI to rodzina turbodoładowanych silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem, które stosowane są w samochodach marki Audi, Seat, Skoda i VW. Silniki TDI montowane są we wszystkich modelach samochodów osobowych marki Seat od miejskiego Seata Leona i jego sportowej wersji – nowego Seata Leona CUPRA po największego minivana tej marki Seata Alhambrę. Ciągle udoskonalana technologia silników TDI pozwala samochodom marki Seat na uzyskiwanie znakomitych osiągów oraz niezwykle oszczędne spalanie oleju napędowego przy zachowaniu stabilnej, płynnej jazdy oraz niską emisję CO2 do atmosfery.