Seat Marbella to niewielki, trzydrzwiowy hatchback, który był produkowany w latach 1980-1988. Samochód pojawił się na rynku w 1983 roku i był jednym z najlepiej sprzedających się samochodów marki Seat. Co ciekawe, w dużej mierze był oparty na produkcji licencyjnej Fiata.
Rewolucyjna Panda i odpowiedź marki Seat
Fiat wypuścił rewolucyjną Pandę, jednak była ona montowana i sprzedawana również przez markę Seat i dystrybuowana pod jej nazwą. W pierwszej połowie lat 80., gdy było pewne, że Fiat rozstanie się z Seatem, zmodernizowano nadwozie Pandy, a Seat wprowadził własną nazwę dla tego najmniejszego modelu. Fiat poczekał jednak, aż rozstanie się z hiszpańską marką i dopiero wtedy zmienił zawieszenie Pand oraz wprowadził nowsze silniki.
Seat Marbella sprzedawał się jak ciepłe bułeczki
Pomimo tego, że Marbella była gorzej wyposażona niż nowocześniejsza Panda, w żaden sposób nie wpłynęło to na jej sprzedaż. Niska cena i prosta konstrukcja sprawiały, że młodzi Hiszpanie masowo kupowali w salonach właśnie ten model samochodu. Autorem projektu samochodu był Giorgetto Giugiaro, który pomógł marce Seat wprowadzić kilka istotnych zmian, przede wszystkim w pasie przednim. Seat Marbella występował jedynie w wersji 3-drzwiowej, ale dostępna była też wersja dostawcza, która początkowo nazywała się Trans, jednak po rozstaniu z Fiatem dostała nazwę Terra.
Zastępcy Seata Marbelli
Po zakończeniu produkcji Marbelli w 1998, Seat wypuścił inny mały model – Arosę. Samochód był produkowany w latach 1997-2005. Skonstruowano go na bazie skróconej płyty takich aut jak Volkswagen Polo czy Seat Ibiza. Również występował jedynie w wersji trzydrzwiowego hatchbacka, a jego bliźniaczym modele był Volkswagen Lupo. Był to wygodny, miejski samochód.
Seat to jeden z lepszych producentów samochodów miejskich i kompaktowych. W jego ofercie znajdziesz wiele samochodów, które idealnie nadają się na ulicę. Zachęcamy do zapoznania się z aktualną ofertą marki.