Ilu kierowców, tyle zdań. Tak można by podsumować rozważania na temat potrzeby zmiany opon zimowych na letnie oraz bezpieczeństwa używania tzw. opon całorocznych. Niemal każdy z nas zna powiedzenie, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Takie jest nasze zdanie odnośnie do używania przez cały rok jednego typu opon, opon uniwersalnych. Owszem są kraje, gdzie się taka jazda sprawdza i jest bezpieczna, ale nie jest to na pewno Polska.
Jakie rodzaje opon zalecają serwisanci ASO SEATA?
Na naszym rynku dostępnych jest trzy rodzaje opon:
- Opony zimowe
- Opony letnie,
- Opony całoroczne.
Między sobą opony różnią się głębokością bieżnika, profilem, nacięciami. W zależności od przeznaczenia, temperatury otoczenia w autoryzowanych serwisach SEATA, zostaną założone dane typy opon.
Czy w serwisach ASO SEATA zawsze zakładany jest nowy komplet opon?
Opony dobrej jakości nie trzeba zmieniać co roku. Wydatku na zakup kompletu opon w autoryzowanym serwisie SEATA nie musimy ponosić każdego roku. O tym, czy opony nadają się na następny sezon, decyduje stopień starcia bieżnika opon. Od tego bowiem zależy zdolność do odprowadzania wody, błota, śniegu czy też piasku.
Weryfikacja stanu opon w autoryzowanych serwisach ASO daje pewność, że nasze opony przejdą każdą kontrolę drogową. Według obowiązujących przepisów bieżnik powinien wynosić minimum 1,6 mm, dla utrzymania komfortu jazdy w każdych warunkach zaleca się, aby był on jednak troszkę większy, a mianowicie oscylował w okolicach 2,5-3 mm.
Dlaczego eksperci ASO SEATA zalecają zimą opony zimowe?
Opony letnie są oponami twardymi, idealnie wpisującymi się w wiosenno-letnie warunki pogodowe, gdzie amplituda dobowa temperatur przewyższa 7⁰ C. Perforacji w oponie letniej jest stosunkowo mało względem zimówek, celem zwiększenia przyczepności do podłoża. W porównaniu zaś z oponami całorocznymi opony letnie wypadają lepiej, ale największe bezpieczeństwo jazdy, maksymalne wpieranie wody spod kół jest jedynie w oponach zimowych.
Dlatego zlecając wymianę opon w serwisie ASO SEATA pierwsze pytanie, jakie usłyszycie, będzie dotyczyło rodzaju opon zimowych, jakie mają być założone, a nie pytanie, czy o opony całoroczne.