Jeszcze nie tak dawno posiadanie auta oznaczało niezwykły prestiż i zamożność właściciela. Dostępność luksusu dysponowania własnym środkiem lokomocji rosła wraz z dynamicznym rozwojem rynku motoryzacyjnego i postępem cywilizacyjnym.
Rozwój cywilizacji, a rynek motoryzacyjny.
Dzisiaj użytkowanie samochodu nie jest niczym szczególnym. Korzystamy z wielu zdobyczy cywilizacji i własne auto, to tylko przedmiot ułatwiający życie jak lodówka, telewizor czy telefon komórkowy. Czasy obecne kładą nacisk na ekologię i zużycie zasobów naturalnych Ziemi. Koncerny motoryzacyjne muszą również sprostać coraz surowszym normom emisji zanieczyszczeń. Wymusza to na producentach i konstruktorach współczesnych pojazdów silnikowych podejmowanie działań zmierzających ku ciągłemu udoskonalaniu swoich produktów.
Co to jest downsizing i na czym polega?
Najprostszym wytłumaczeniem pojęcia downsizingu będzie stwierdzenie, że jest to nowatorskie rozwiązanie współczesnych konstruktorów i twórców nowoczesnych silników, którzy pracują nad ciągłym udoskonalaniem tworzonych przez siebie maszyn. Downsizing to uzyskanie możliwie wysokiej mocy jednostkowej, czyli liczby koni mechanicznych (wartość KM) z jednego litra pojemności – przy zachowaniu niezbędnej trwałości silnika. Polega to na zastąpieniu większego silnika bardziej wysilonym i wydajniejszym silnikiem mniejszym o podobnych lub lepszych parametrach mocy i momentu obrotowego. Skutkuje to jednocześnie niższym zużyciem spalanego paliwa i mniejszą emisją zanieczyszczających środowisko związków chemicznych.
Gdzie wykorzystywane są nowe technologie?
Stosowanie małych jednostek napędowych o dużej mocy to już obecnie standard. Idea downsizingu rozwinęła się i z biegiem lat udoskonalane ciągle silniki kompaktowe sprawdziły się w działaniu. Sukcesy eksploatacyjne sprawiają, że montowane są powszechnie w autach największych koncernów motoryzacyjnych. Niemiecki koncern Volkswagena wyposaża w swoje niezawodne silniki TSI i TDI rodzime modele VW, Seata i Skody. Technologię wykorzystują Francuzi z koncernu Groupe PSA np. w silnikach HDI i dCi, Ford w downsizingowych silnikach EcoBoost i włoski Fiat w silnikach T-Jet oraz MultiJet
Jakie są zalety zastosowania idei downsizingu?
Silniki stworzone zgodnie z ideą downsizingu oddają do dyspozycji kierowcy niemal wszystko co mają do dyspozycji. Niezawodne w działaniu, ciągle udoskonalane silniki TSI i TDI montowane w modelach Seata oferują niezwykłe osiągi oraz stabilną i płynną jazdę dzięki bezpośredniemu wtryskowi i turbodoładowaniu. Zapewniają użytkownikowi moc i niezawodność przy jednoczesnym oszczędnym spalaniu i niskiej emisji CO2. Samochody marki Seat dobrze radzą sobie w pokonywaniu odległych przestrzeni, zapewniają szybkie reakcje przy sporym ruchu na miejskich ulicach i dzielnie wspinają się na przewyższenia terenu. Duży moment obrotowy i moc silników seata pozwala na szybkie reagowanie na wszelkie nieprzewidziane sytuacje. Zwiększa to znacznie poczucie bezpieczeństwa w jeździe oferowanymi przez markę Seat modelami aut.