Ktokolwiek rozważał zakup nowego SEAT-a na pewno zauważył, że w ofercie pakietów wyposażenia ma zwykle (pomijając Tarraco) dwojaką opcję typu premium. Do wyboru jest tu zwykle opcja znana jako Xcellence, stawiająca raczej na komfort i maksymalne ułatwienie jazdy, a jej kontrofertą jest FR, wersja sportowa. Ta druga rezygnując czasem z ułatwień, pomagających tak zwanym „niedzielnym kierowcom”, implementuje dodatkowe systemy i rozwiązania inżynierskie, poprawiające osiągi i możliwości w prowadzeniu pojazdów.
Ta opcja nie jest jedynie dla doświadczonych kierowców, ale pewien kompromis komfortu musi być popełniony. Jednak, gdy się do niego przyzwyczaimy do naszych rąk dostajemy dobrze zoptymalizowany samochód. Czym dokładnie różnić się będą te modele i czy jest to opcja dla mnie?
Podstawowe różnice
Najważniejszym czynnikiem, za jaki dopłacamy w przypadku sportowych wersji będą dostosowane, niskie nadwozia. Fanom sportowych samochodów i takich rozwiązań zagadnienia tłumaczyć zasadniczo nie trzeba, ale wiąże się ona przede wszystkim z osiągnięciem większych prędkości i przyspieszenia, poprzez swoje położenie i skrócenie. Wiąże się natomiast zwykle z kompromisem jazdy po drogach. Czy samochód powinien poruszać się po czymś innym? To zależy, czy planujecie wypad do lasu na wsi, czy na LARPa, gdzie przejazd przez polną drogę może być dla samochodu bardziej zabójczy niż seria z pistoletu automatycznego. W przypadku niektórych modeli, dostosowanych do takiej jazdy, jak SEAT Ateca, podwozie to będzie w pewnym stopniu ograniczone w swoim dostosowaniu. Na osłodę dostajemy za to wzmocnione spojlery, które sprawią, że skorzystamy ze zwiększonych osiągów samochodu i jego napędu w każdej sytuacji, raz jeszcze przekładając dodatkowe wydatki i wyrzeczenia na ogólny performance.
Smaczki w sportowych modelach
Prawdziwe cuda dostajemy jednak w miarę użytkowania. W zależności od wybranych modeli, są one dostosowane pod nasze potencjalne oczekiwania. Jeśli zdecydowaliśmy się na wspomnianą Atecę będzie to wzmocnienie naszego samochodu na bardziej dynamiczne przejazdy po trudniejszym terenie, ale także inna, sportowa tapicerka, która sprawi, że taki wypad nie zniszczy nam także pośladków. Sportowa Alhambra przekieruje nasze umiejętności i pasje kierowcy na dodatkowe korzyści rodziny.
Aktywny tempomat z wparciem automatycznego hamowania usprawni nasze zmysły, nawet w sytuacjach odwróconej uwagi (tak typowej na przykład na wycieczki z dziećmi, czy powroty z imprez). Wreszcie wersja FR Ibizy skupi się na wykorzystaniu jej rozmiaru i zwrotności, a skoordynowanie systemów SEAT Drive Profile i Full Link, sprawi, że samochód będzie raczej przedłużeniem nas samych, niż oddzielnym bytem. Innymi słowy, wersje sportowe pozwalają nam na poszerzenie naszych umiejętności o kompleksowe wsparcie technologiczne i zoptymalizowaną na potrzeby osiągów konstrukcją. Ta wyjątkowa oferta jest też zwyczajnie przesympatyczna w prowadzeniu i spotyka się z naszymi pasjami profesjonalnych kierowców, nawet poza torem wyścigowym.