Obecnie stawia się na rozwiązania ekologiczne i większą uwagę przykłada się do bycia pro-środowiskowym. Stąd też, jak i z chęci oszczędzania, narodził się ecodriving. Samo zjawisko swoje korzenie ma w latach 90. XX wieku.
Podstawowe zasady ecodrivingu
W ecodrivingu chodzi wciąż o to samo – mądrzejszą i bardziej ekonomiczną jazdę pojazdem. Stawia się na mniejsze zużycie benzyny, oleju napędowego czy gazu w zależności od wykorzystywanego rodzaju zasilania auta. Chodzi także o mniejsze zużycie mechaniczne i techniczne auta, gdyż przy popisowej jeździe i gwałtownych manewrach szybciej dochodzi do ścierania się klocków hamulcowych oraz uszkodzeń. Ecodriving to styl jazdy defensywnej, gdzie podstawą jest oszczędność oraz bezpieczeństwo. Wiele koncernów, jak przykładowo Seat promuje ecodriving.
Kontrola gazu i hamulca. Samochód na ruszenie z miejsca potrzebuje około 20 procent więcej energii, niż manewr przyspieszenia. Warto zatrzymywać się jedynie, gdy jest taka konieczność, a gdy jej nie ma lepiej zwalniać przy potrzebie. Przy przyspieszaniu trzeba także robić to z głową. Najekonomiczniej wciskać pedał gazu do ¾ głębokości, a nie do samego końca. Jeżeli nie mamy szansy przyspieszyć – odpuśćmy i zdejmijmy nogę z gazu.
Hamuj silnikiem. Jazda na wciśniętym sprzęgle przy utrzymywaniu biegu jałowego jest bardzo niekorzystna dla naszego auta, ponieważ zwiększa zużycie paliwa i zmniejsza jednocześnie kontrolę nad autem. Lepiej hamować silnikiem. Zmieniaj biegi przy odpowiednich obrotach silnika.Przełączanie na wyższy bieg będzie korzystniejsze dopiero przy 2500 obrotach/minutę. Przy wyższych obrotach silnik benzynowy niepotrzebnie dodatkowo się męczy przy zmianie biegów. Dbaj o stan techniczny samochodu. Ważne jest, by regularnie sprawdzać stan techniczny samochodu i dbać o wymianę filtrów, oleju czy ogumienia. Czyste auto to sprawne auto.
Klimatyzacji używaj z głową. Klimatyzacja to prawdziwy „paliwożerca”. Oczywiście jest ona potrzebna i w upalne dni ratuje życie, ale potrafi też zwiększać zużycie paliwa nawet o 20%. W przypadku nagrzanego wnętrza samochodu lepiej wpierw je przewietrzyć, a dopiero potem odpalać klimatyzację. W dodatku lepiej korzystać z trybu eco, co dodatkowo zmniejszy zużycie paliwa związane z chodzeniem klimy. Nie ufaj innym kierowcom ani sobie. Na drodze liczy się zasada ograniczonego zaufania wobec innych kierowców. W końcu nigdy nie wiadomo, co zrobi obca osoba za kółkiem w innym pojeździe. Nie należy zakładać, że zachowa się w określony sposób. Lepiej pozostawać czujnym przez cały czas. Taka nieufność wobec innych, ale także wobec nas samych może wyjść na dobre w trakcie jazdy. Siebie lepiej także sprawdzać podwójnie, gdy chodzi o dopasowanie się do zasad ruchu drogowego, manewry i ograniczenia na drodze.
Ekologiczny styl, nie tylko w trakcie jazdy. Wiele firm obecnie stara się wprowadzać bardziej pro-eco rozwiązania w swoich autach. Przykładem może być Seat, który już zapowiedział wprowadzeni na rynek modelu auta hybrydowego oraz elektrycznego. Jednak, nie tylko Seat stawia na takie rozwiązania, ale także między innymi Kia, Toyota czy Opel.