Rynek motoryzacyjny jest dziś tak ogromny i złożony, że aby się po nim swobodnie poruszać, trzeba korzystać z rozmaitych wskazówek i drogowskazów. Jednym z nich jest podział samochodów na segmenty, który pomaga w pewien sposób usystematyzować pojazdy znajdujące się w sprzedaży.
Choć podział aut na klasy nie jest jednoznaczny, a niektóre modele znajdują się na pograniczu poszczególnych kategorii, z pewnością jest to użyteczne narzędzie, pomagające uporządkować rynek. Dzięki temu, kiedy słyszymy np., że SEAT Leon należy do klasy C, a SEAT Ibiza do segmentu B, od razu wiemy w przybliżeniu, o jaki typ aut chodzi.
Segmenty i klasy rynku – główny podział
A zatem, co mamy na myśli, mówiąc: klasa A, B, C czy D? Kryterium podziału stanowi tutaj głównie wielkość auta. I tak, segment A to niewielkie samochody miejskie, natomiast B – nieco większe auta z pojemnym bagażnikiem, do użytku również poza miastem. Z kolei klasa C obejmuje auta kompaktowe średnich rozmiarów przeznaczone dla pięciu osób, a klasa D – samochody rodzinne oferujące komfort podróżowania pięciu osobom na dłuższych trasach. Segment E to już auta duże, reprezentacyjne, świetnie wyposażone, natomiast F – pojazdy luksusowe o najmocniejszych silnikach. Dodatkowo wyróżniamy jeszcze klasę G (auta sportowe), klasę H (kabriolety) oraz klasę I (samochody terenowe).
Nowy SEAT Leon – auto z segmentu C
Kompaktowy SEAT Leon, poza cechami charakterystycznymi dla swojego segmentu, oferuje użytkownikom znacznie więcej. Do licznych udogodnień związanych z tym modelem należą m.in. schowek z funkcją bezprzewodowego ładowania telefonu, asystent jazdy w korku, technologia Full Link i nawigacji Navi Sytem Plus, czujnik deszczu i czujnik zmierzchu, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania KESSY, funkcja ochrony pieszych czy też system rozpoznawania znaków drogowych.
Nowy SEAT Ibiza – reprezentant klasy B
SEAT Ibiza posiada oczywiście cechy charakterystyczne auta z segmentu B – jest niewielki, zgrabny i zwinny, co sprawia, że nie tylko łatwo nim manewrować, ale również nie trzeba ponosić wysokich kosztów związanych z eksploatacją, w tym kosztów paliwa. Nowy SEAT Ibiza jest przy tym wyposażony w szereg nowoczesnych technologii; w zależności od wersji są to kamera cofania, elektroniczny układ stabilizacji toru, system kontroli ciśnienia w oponach wraz ze wskaźnikiem ostrzegawczym, a także asystent podjazdu, ułatwiający ruszanie pod górę bez ryzyka stoczenia się.