Dynamiczna, komfortowa, ekonomiczna… Seat Ibiza jest samochodem cenionym przez najbardziej wymagających kierowców. Zanim model przybrał znaną dzisiaj formę, przeszedł (a może lepiej – przejechał) długą i wyboistą drogę. Jak wyglądały początki samochodu, który do dzisiaj bije rekordy popularności? Sprawdź!
Narodziny hiszpańskiego klasyka
Aby dowiedzieć się, jak wyglądały początki SEATA Ibiza, musimy przenieść się do roku 1983. To właśnie wtedy, na targach w Paryżu, hiszpański producent zaprezentował samochód IBIZA pierwszej generacji. Za projekt niewielkiego, miejskiego samochodu odpowiedzialny był w dużej mierze Giorgio Giugiaro współpracujący z firmami Karmann oraz Porsche. Ibiza była pierwszym samodzielnie wyprodukowanym samochodem SEATA, w którym nie została użyta karoseria z FIATA. Model trafił do seryjnej produkcji, a w 27 kwietnia 1984 zjechał z taśmy produkcyjnej pierwszy egzemplarz.
SEAT Ibiza został entuzjastycznie przyjęty przez kierowców oraz branżę. W roku 1999 chiński producent Nanjing Automobile Group wykupił nawet licencję na produkcje tego modelu pod własną marką.
Kolejne sukcesy
Spektakularny sukces pierwszego modelu z serii Ibiza zachęcił producentów do dalszych prac nad samochodem. W 1991 trafił do sprzedaży SEAT Ibiza New Line, a w 1993 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie szerszej publiczności został zaprezentowany SEAT Ibiza II. Pojazd stworzony w oparciu o technologię Volkswagena dostępny był w wariantach z sześcioma różnymi silnikami oraz dwóch wersjach: 3-drzwiowej i 5-drzwiowej.
Trzecia generacja Ibizy pojawiła się na rynku 2002 roku (auto zaprojektowane przez Waltera de Silva było pierwszym modelem hiszpańskiej marki posiadającym „zwinne podwozie”), czwarta w 2008 roku, a kolejna – 2015.
SEAT Ibiza dzisiaj
Nowoczesny SEAT Ibiza jest pojazdem kompletnym. Wyposażony w innowacyjne dodatki samochód (na przykład wirtualny kokpit, zaawansowane systemy nawigacji, kamery cofania, SEAT Drive Profile) sprawia, że każda przejażdżka staje się źródłem czystej przyjemności.