Nowe auto to zdecydowanie niecodzienny zakup. Już przy nowym telefonie, czy komputerze, jedną z pierwszych (po przeglądarce) instalowanych rzeczy, jest dobry antywirus. Tym bardziej, zależy nam, by błyszczące nowym lakierem auto, pozostało jak najdłużej naszą dumą i ikoną.
Nieważne, czy decydujemy się na dużą terenówkę, czy zwrotną osobówkę, zagrożenie pojazdów jadących okazyjnie około setki na godzinę, jest realne. Autoryzowany serwis? Firmy pośredniczące? Co zrobić, by było tanio, a dobrze? Czy taka opcja istnieje?
Pieniądze to (nie) wszystko
Pierwszą i najważniejszą dla wielu opcją jest cena. Jesteśmy najczęściej świeżo po opróżnieniu portfela na wymarzony samochód z wybranym komplementarnym pakietem wyposażenia. Prawdopodobnie, będziemy skuszeni na oszczędności, od typu kawy, po właśnie ubezpieczenie. Jako właściciel samochodu mamy zasadniczo obowiązek jedynie do polisy OC (gdyby nie ona, najpewniej wiele osób zostałoby wesołymi kaskaderami dnia codziennego).
Natomiast istnieje wiele dodatkowych opcji jak AC czy NNW, przy których cena wyraźnie wzrasta. Do tego dochodzi dylemat, czy ubezpieczyć swoją nówkę Ibizę od razu w salonie SEAT-a, bądź u autoryzowanego dealera SEAT-a, a może skoczyć do sąsiada, pośrednika najtańszych ubezpieczeń, po zniżkę na znajomość.
Droga do mechanika
Chociaż nie powinno się lekceważyć sąsiedzkiej miłości, można z dużą dozą pewności stwierdzić, że w okresie pośrednictwa dla dużych firm, jakie zdominowało rynek, bardzo rzadko będą to pakiety korzystniejsze, niż te, oferowane od razu. Dzieje się tak, gdyż autoryzowani pośrednicy, dealerzy czy sama obsługa salonu wnosi do takiego ubezpieczenia dodatkową jakość poprzez kompleksową poradę.
Ceny natomiast są coraz bardziej konkurencyjne, gdyż ich rynek jest zbyt opłacalny, by w niego nie wejść. Przy dużym wylewie firm i pośredników, a znormalizowaniu usług na skalę globalną, ceny muszą być atrakcyjne, gdyż zasadniczo ciężko oferować coś więcej, niż doświadczenie w swoim sprzęcie.
Co wcale nie jest mało…
Okazuje się, że pośrednicy ubezpieczeń, czy nawet oddziały dużych firm, bardzo rzadko posiadają szczegółową wiedzę na temat naszych problemów, tak obecnych jak i przyszłych, które mogą się zdarzyć w przypadku użytkowania samochodu. To nie pozwala im na dobre doradztwo, jakie znajdziemy u autoryzowanego dealera czy w warsztacie. W związku z czym zawsze warto dorzucić od razu do opcji jakie są nam oferowane. SEAT oferuje na przykład całe pakiety serwisowe, pakiety opieki nad samochodem, a nawet całe wymiany i gwarancje oryginalnych części przez okres subskrypcji takich usług.
Przekładając to na polski, mamy zwyczajnie gwarancję, że naszym nowym nabytkiem zajmie się profesjonalny mechanik, części dostarczy mu inżynier firmy, a najlepsze pakiety przeliczy i obdarzy korzystnym rabatem menedżer finansowy, podczas gdy podobne usługi mogą znacznie różnić się jakością przy osobie, która zajmuje się wieloma rzeczami. Nie chodzi tu nawet o uwłaczanie komukolwiek, a zwykłą logikę. Osoby związane z daną marką, mają w niej doświadczenie, o które zwyczajnie ciężko w losowym miejscu. Warto wziąć to pod uwagę, przy kupnie.